sannidizzy

Alla inlägg under oktober 2008

Av Sanni - 30 oktober 2008 23:21

Vilda är en liten arbets "freak". Det ska hela tiden hittas på någonting enligt henne, förut när jag städade blev jag så less, för hon var hela tiden bakom mig och ville göra någonting så jag fick stänga in henne i vardagsrummet med hjälp av en grind och där fick hon och Dizzy sitta tills jag var klar. Dizzy såg förvånad ut över att jag stängde in henne, hon stod hela tiden och kollade på mig, stackarn.

Vilda har en sådan himla energi och hon vill arbeta arbeta:) I går efter hon hade fått spåret fick hon ju leka med Dizzy, och även fast hon spårat och lekt länge så skulle hon leka med mig när vi kom in igen. Då kom hon med sin äckliga gamla leksak och skulle leka, var inte ett dugg trött. Känns som hennes energi aldrig tar slut.
Under träning är hon underbar, helt fokuserad på mig, bryr sig inte såå himla mycket om omgivningen, det är underbart:) Dock har hon lätt till att ta till skall om det går för segt, men men...

Vilda låter så underbart när man kommer hem, riktigt collie prat antar jag att det är:) Ska försöka filma någon dag så ni får höra, min tokiga lilla björn.
Hon fick ett passande stamtavle namn iallafall, för alla säer att hon låter som en björn, så då passar Ursus Malai bra!


Min lill Vilda har även fått för sig att väcka mig på mornarna allt mellan 8-10 (vilket är en bra tid). Hon gör det genom att först sitta nedanför sängen och gnälla och helt plötsligt tar hon sats och hoppar på mig med framtassarna och sedan direkt ner på golvet och så skäller man en gång, haha. Sötnosen då.


Nu blev det mycket Vilda snack, men men, måste ju berätta om henne ju!


Av Sanni - 29 oktober 2008 14:49

Har just varit ute och lagt varsitt spår åt hundarna som jag ska gå om ca:30 minuter. Dom har säkert redan legat 20 min.

Just nu håller dom på river huset, hundarna alltså. DOm leker och leker och återigen leker. Och alldeles nyss blev Vilda skitförbannad bara för att Dizzy trampade på henne:P Haha sötnosar.

Skriver väl hur det gick med spåret sedan

 --------------------------------

Vi har varit ute och tagit spåret nu.
När vi kom till skogen så stod det en gubbe precis på Dizzys början av spåret, han stod och inspekterade den rosa bajspåsen jag hängt upp så jag visste vart det skulle börja:P OCh han tog den med, haha. Vilda fick gå sitt spår först, det funkade bra ibörjan, sedan blev det lite fusk och ännu mera fusk när hon fick syn på leksaken, då sprang hon fram till den.

Dizzy spårade alldeles utmärkt, trots att gubben hade varit där och gått:)
Efter spåret så körde vi budföring, jag hade nämligen tagit med min syrra å. Fast Vildas budöfring funkade sådär, hon fick fnatt 3 ggr och skulle till Dizzy istället.
Dizzy klarade det alldeles utmärkt även den här delen:)
Sedan fick dom leka av sig resten av energin, nu har jag 2 trötta och blöta hundar här hemma:)

Av Sanni - 28 oktober 2008 15:38

Igår körde jag uppletande med hundarna.
Drog med mig syrran ut i skogen och tog hundarna en och en.
Vilda fick börja och hon var riktigt duktig, 3 ggr körde vi och alla 3 gånger hittade hon leksaken:)
Efter vi kört klart så fick hon springa och leka lite.
Sedan gick vi hem och bytte hund, Dizzy var ju lika duktig som vanligt:)
Att leta saker är ju roligt tycker hon. Hon fick 6 ggr tror jag. Efteråt fick hon också springa fritt och hon hittade självklart vatten där man kunde springa:) Såklart, min vatten galna hund..


Idag har det snöat, riktigt kallt är det ute med. Slut på hundgodis IGEN! så det har inte blivt nå träning med Vilda idag. Ska försöka komma iväg och köpa senare.

Av Sanni - 27 oktober 2008 11:37

Jag kan aldrig bli arg på Vilda och skälla på henne lite ibland, ifall hon gör något som hon inte får göra och jag ska gå fram och säga åt henne, så visar hon sig direkt underlägsen, hon har öronen så långt bak hon kan, sätter sig ner och viftar på svansen samtidigt som hon håller på och slår med tassen, eller inte slår, utan snarare som hon ska ge mig den. Då kan jag ju inte skälla ut henne! Detta händer mest när hon inte vill gå in, det är då hon inte lyssnar, inkallningen funkar till 100% annars, men inte när vi ska gå in. Då står hon en bit ifrån och vill inte komma, ibland kommer hon, men inte jämt. Men efter jag har varit fram till henne och hon har gjort så där, så kommer hon...


Idag ska vi träna på klossmetoden, det funkar bra. Och sedan ska jag dra med mig syrran ut i skogen för uppletande:)

Av Sanni - 26 oktober 2008 11:51

Idag är jag riktigt riktigt trött, vet inte vad det är, är väl förkylningens fel.
Har börjat med "klossmetoden" med Vilda, jag hoppas att det ska hjälpa henne att förstå vad jag vill att hon ska göra.
Har börjat använda klicker i varenda träning nu, fattar inte varför jag slutade med den, den lilla grejjen är ju kanon! Vilda tycker det är skitroligt med den, hon vill bara träna och träna då:)
igår började vi även klicka in "backa". det går väl ganska bra, fast vi hade slut på hundgodis så jag fick ta bredbar leverpastej som godis istället, och det var kletigt som tusan och Vilda blev som tokig!


Ska träna med dizzy också, men vet bara inte vad än.. Kanske uppletande, det är ju jättefint väder ute så det är en perfekt dag att vara ute på!


slänger in en bild osm är tagen igår

Av Sanni - 24 oktober 2008 12:21

Veckorna bara rusar förbi, var det inte just fredag?

Förkyld är jag nu, det är så störande, jag var ju just förkyld och så blir jag det igen? VAr ju bara 3 mån sedan sist, och förkylning som är det värsta jag vet.


Har börjat använda klicker på Vilda igen, började igår och körde, det är ju skojj med klicker, igår lärde hon sig att hon skulle gå och ställa sig på en lastpall innan hon fick ett klick och godis. Det är så roligt att se hundarna tänka. Vi körde även fot och position. Hon har lite bråttom VIlda och skyndar sig och så går hon för långt ifrån mig, med hjälp av klicker hoppas jag att det funkar snart, hon har även väldigt lätt till att ta till skall (!). Igår under träningen kom det en hel del skall. Skitvovven:)
Idag ska jag borsta henne ordentligt, det tycker hon inte om, hon ser så skamsen ut så.
Dizzy fick sin borstning igår, fan vad hon lossnar päls nu, är överallt. Tänkte göra klicker med henne idag å, men då var ju såklart godiset slut, hur nu det kunde hända, har alltid godis.. Ska ut och försöka träna henne ändå, men hjälp av leksak. Kanske om jag känner mig pigg nog så ska hon få ett spår eller uppletande.


Av Sanni - 23 oktober 2008 11:10

Var borta i stort sett hela dagen igår, vid halv 1 så for vi in till stan, sofia och mamma skulle på nått möte och efter det så skulle vi till min mormor som fyllde år. Hundarna var också med. Medans jag väntade på att dom skulle bli klar med mötet så tog jag en liten stadspromenad med hundarna, det gick ju sådär kan jag säga. Dizzy var riktigt ivrig och drog och drog och Vilda, ja inte skulle hon gå förbi ett läskigt ställe, åh nej, det går ju inte alls. Så jag stod där med ena armen sträckt åt det ena hållet och den andra åt det andra hållet...


Efter deras möte var klart så for vi till birsta en snabbis för att handla en vaxduk åt momma. Sedan så for vi hem till henne, där blev det fika. Vi blev där några timmar, sedan när vi kom hem igen så bytte jag bara om sedan tog jag hundarna och for iväg till brukshundklubben för träning. Syrran var med och höll i den hunden som inte tränades för tillfälle. Dizzy skötte sig väl bra, hade henne lös, men det var typ inge hundar där, men men.
Och Eva! Jag skulle aldrig ha sagt igår att Vilda fortfarande var lika underbar som vanligt och att hon inte alls var jobbig eller nåttsånt, igår var hon totalt okoncentrerad och det var ju roligare att lukta på en fläck längre bort än lyssna på matte:P
MEn antagligen så var hon trött. Hade varit mycket igår. Försökte få henne att gå upp för vippen (agility) och DET GICK INTE ALLS! Testade även bruksstegen och ja, det gick inte heller, Dizzy däremot älskar den. Hon går upp och ner för den så fort hon får chansen.
Aja, får väl testa då hon blir äldre.


Idag vet jag inte vad jag ska hitta på... Är lite irriterad på hundarna som sprang rätt in i mig när jag var ut med dom....

Av Sanni - 21 oktober 2008 15:37

Imorse for jag,pappa, Sofia och hundarna iväg till farmor för att hälsa på. Där fanns även min farbror som jag träffar typ 1 gång om år. Han älskar hundar så han höll på med vovvarna hela tiden, han har själv haft schäfrar.

Efter besöket så skulle jag in på arken för att väga Vilda och hon väger 19 kg nu! Vägde Dizzy med och hon vägde 32 kg. Köpte även hundkex och när vi skulle betala så frågade hon i kassan ifall vi inte ville ha kort på våra hundar, då var det en fotograf där som skulle ta bilder:) Så då gick vi dit så nu har jag 2 underbara bilder på hundarna, han skulle även skicka resten genom mail: längtar. Dizzy hade munnen öppen på alla kort, :P

Han blev förvånad när han fick höra hur gammal Vilda var, han trodde att hon var äldre för att hon var så lugn och duktig och lyssnade:) Hehe, så det var roligt.
Man blev ju lite stolt:)

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20 21
22
23 24
25
26
27 28 29 30
31
<<< Oktober 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards