sannidizzy

Alla inlägg under december 2008

Av Sanni - 31 december 2008 12:18

Börjar med att önska er alla ett Gott Nytt År! Hoppas erat år har blivit som det tänkt sig!


Om vårat hundår 2008

Jag hade i stora planer på att starta i lydnads 1:an med min älskade Dizzy. Vi hade under 2007 lärt in momenten i lydnads 1:an och var riktigt sugen. Jag har nu dock lagt undan, tragiskt nog, dom planerna. Dizzy älskar att arbeta, det gör hon, men att träna lydnad är inte hennes grej, det är inget hon älskar, och ifall nu hundar kan tänka såhär så tycker hon att det är riktigt tråkigt. Och hon har dålig koncentrationsförmåga när det kommer till lydnaden och ska göra massa annat. Jag tycker därför att det är onödigt att kämpa vidare med det, när hon inte tycker om det. Utan jag ska istället träna sånt som hon tycker är roligt. Det kommer bli lite lite lydnad men då kommer jag ha inslag av annat såsom freestyle, för då går det bra.
Jag gick en brukskurs med henne på Nordvik i början av året och som slutate i april. Tack vare den kom vi igång med spårandet, vilket hon älskar. Hon har en fantastisk spårnos. Vi har även under året börjat träna uppletande, vilket hon älskar med. När hon får arbeta i skogen, då trivs hon som bäst! Vi har tack gode lov inte varit med om några olyckor iår, utan iår har hon varit frisk och hållit sig borta från bilar. Dock så tjuvparade hon sig i juli med en schäfer hane, men då blev det abortspruta.

I juni så ställde jag ut henne på en blandrasutställning, där gick det bra. Väldigt fin kritik och hon fick HP, men vi kom inte längre än till final, där åkte vi ut. Men vi åkte ändå hem med världens vackraste hund, för det är det hon är.


I december 2007 slog det mig att jag ville ha en collie. Detta var en ras som jag aldrig tänkt på, men det bara slog mig en dag. Jag började läsa om den och insåg att det var den rätta rasen för mig. Allt lät perfekt. Jag påbörjade mitt sökande och hittade en kennel utanför uppsala som jag gillade. Hon hade en planerad kull, men dock inte i färgerna jag önskat, men det brydde jag mig inte om längre, då jag gillade kenneln och föräldrarna skarpt. Det blev så att jag skulle få bli fodervärd åt en tik ifall det föddes någon. Den 14 mars 2008 föddes det 4 tikar och 2 hanar och den 10 maj for vi ner till uppsala och hämtade hem den trefärgade långhåriga tiken som fick namnet Vilda. Vi har under 2008 mest njutit av hennes närhet, men vi har även påbörjat lydnadsträning. Och det tycker hon är väldigt roligt. Vilda är otroligt arbetsvillig och väldigt kontaktsökande.
Vi har även hunnit med en utställning med den lilla damen när hon var 4 månader. Dock fick vi inget HP pga av att det var någonting med hennes panna (fattade inte riktigt det), men men. Skit samma, hon var ändå den sötaste hunden där:)

Våra planer 2009

Mina planer med Dizzy:

  • Börja träna sök, detta är någonting jag tror hon skulle vara bra på
  • Spåra ännu mera och börja lägga spårpinnar i spåret
  • Lära in markering av spårpinnar
  • Ställa ut på blandras utställning

Mina planer med Vilda:

  • HD/AD röngta
  • MH
  • Inlärning av lydnadsklasserna, samt appell.
  • Starta i lydnasklass 1
  • Starta appellen
Av Sanni - 30 december 2008 22:09

Idag har vi varit på djurkliniken och handlat Zylkéne åt Dizzy, fick lite råd ifrån Eva igår, så jag hoppas det blir bra.
Hon har fått 2 tabletter idag, ingen skillnad idag, men får se imorron, då ska hon ha var 4:e timma.

Vi hade tur när vi kom på djurkliniken, dom hade nämligen bara 10 tabletter kvar, puh!

Av Sanni - 29 december 2008 22:41

Idag har jag börjat lärt in nya trix på hundarna, kom på häromdagen att lill Vilda kan ju inte särskilt mycket, inte alls lika mycket som Dizzy kunde i den åldern, så nu har vi börjat träna. Jag har idag börjat försöka lära i "skäms" på Vilda och jag kan säga att det är väldigt stor skillnad på Dizzy & Vilda, Dizzy fattade i stort sett direkt vad jag ville av henne, Vilda däremot har inte än fattat, haha, hon är lite trögare, jag är ju bortskämd med Dizzy som fattar det mesta direkt, en del trix har bara tagit liksom 10 sekunder, en jävligt smart hund är hon den där svarta:)

Dizzy började jag också lära nytt, eller faktiskt 3 saker hehe. Ena var att hoppa upp med sina framtassar på mina armar och släcka lampan, andra var att köra ner huvudet i en påse och det 3:e var att dutta med nosen på baktassen, så vi får se hur det går, men hon har redan börjat fatta min smarta älskade hund. Och roligt tyckte hon det var, jag med. Vi satt där på golvet och hade hur kult som helst. Vilda fick vara instängd i tv rummet under tiden, annars skäller hon bara och ska sno alla godisar, den lilla matjuven.


IDag misslyckades jag med limningen på Vildas öron, faktum var att hon hela tiden höll på röra på huvdet och hade öronen bakåt, så det blev mycket svårt för mig att göra det själv. Sist hade jag hjälp av mamma. Så det slutade med att jag fick dra bort sämskinnen som jag limmade dit, det gjorde mycket ont på henne och på ena örat försvann pälsen under, så hon är fyrkantig, stackarn. Tyckte så synd om henne. Nu ska dom få vara som dom är i några dar, vill inte hålla på för mycket heller eftersom hon inte alls gillar det. Vill inte att det ska förstöras nått mellan oss...

Jag läntar efter att gå HD/AD röngta Vilda och MH testa henne. Vill bara ha det gjort och se att allt är liksom bra. Ska beställa tid för HD så fort det börjar närma sig 1 års dagen! Men vilket inte är förrän om 3 månader. Känns som en evighet dit!


(förrsten, snart har vi haft älskade underbara Dizzy i 3 år! tänk vad tiden går)

Av Sanni - 26 december 2008 15:39

Ja, då är vi inne på sista juldagen.

Jag har inte haft någon julkänsla alls dom här dagarna, ingenting. Men trevligt har vi haft det god mat, gott fika, godis och mycket mer. Vi firade julafton hemma halva dagen och resten hos släktingar. Jag fick många bra julklappar, filmer, bok, grejjer som är bra att ha när man flyttat såsom bestick, glas, formar och en massa andra saker. 2 par pyjamasbyxor fick jag med:) härligt, precis i sånt material jag vill ha med,

Jag gick med ena hela dagen igår, förutom när vi for på ICA en snabbis. Hundarna fick inte göra så mycket igår, för igår var det en riktig latardag vi hade, hur skönt som helst. Kan inte komma ihåg senast jag mest satt framför tv och bara myste. Men däremot duschade jag dom igårkväll, fick bara för mig det. Så idag är dom fina, Dizzys päls är dock strulig och lite fluffig, haha min sötnos. Och Vildas vita krage är riktigt vitt idag. Undra hur länge det håller i sig.


Idag så lossnade limningen på Vildas ena öra, och det var på det öra som faktiskt var ganska bra innan vi limmade, men inte nu längre. Det blev inge bra alls. Det ställde sig nästan upp direkt:O Bara en pytteliten tipp. SUCK! Få se hur andra örat blir, har iallafall masserat det öra som limningen lossnade på och satt dit häftmassa igen. Vet inte om jag vill limma igen innan utställningen om 2 mån. FAst det är ju visserligen långt dit, men få se hur det andra blir först. Dessa collieöron:P


Idag har hundarna iallafall fått träning:) körde ett blandat lydnad/freestyle pass med Dizzy, det funkar bäst när jag kör så än bara lydnad, det tycker hon är dö tråkigt, men om jag blandar in hopp, backning, snurra, gå på bakbenen och så, då är det skit roligt. Läggande under gång funkar ju kanon med Dizzy, det är nog hennes favorit moment slänger sig ner i backen.


Vilda fick ett lydnadspass som innehöll hålla fotposition (HAR HON SVÅRT FÖR), läggande under gång (fast vi har inte kommit så långt så jag kan fortsätta gå) och inkallning. Vet verkligen inte hur jag ska göra med hennes skällningar och gnällningar när vi tränar, hela tiden så kommer det skall och det hjälper inte att säga åt henne, önskar att det fanns någon som kunde hjälpa mig med det.


Och så fick båda köra budföring. Båda hundarna älskar det och fattar vad dom ska göra, behöver bara säga "Marsch" så sticker dom direkt. Duktiga tjejer. Vill ge extra mycket beröm till Vilda, för idag så stack hon direkt på marsch kommandot och skyndade sig till mottagaren (mamma) och satte sig fot, men hur lite hjälp som helst:)


Nu ska jag gå och pussa lite på Dizzy, hon ligger så sött bakom mig, så jag kan inte motstå henne, haha! Ha en bra kväll!



Av Sanni - 22 december 2008 09:11

Vill passa på att önska er alla en riktigt god jul! Antagligen så blir det så jag inte skriver nå mer förrän efter jul. Det ska lagas mat och det ska städas och aktivera hundar:)

Av Sanni - 17 december 2008 18:22

Imorse skulle jag till Arbetslivresurs som ligger inne i stan, tog bussen in och tog då med mig även min lill syrra och Vilda, så hon skulle få miljöträning (Vilda alltså, inte syrran).

Iallafall så traskade vi omkring i stan och gick i parkeringshus och där det var livat, gick riktigt bra och svansen var i topp för det mesta.

Och så bestämde vi oss för att gå till Nacksta, för vägen dit tycker jag är mysig och jag tänke även testa ha Vilda lös dit, trots mötande människor (ganska få) och sånt. Jag vill kunna ha möjligheten att ha  henne lös i stort sett överallt, iallafall så gick det hur jävla bra som helst. Hon kom varenda gång jag ropade och när vi mötte människor fick hon gå på min vänstra sida och skötte sig utmärkt, inte en enda gång försökte hon gå fram till människorna vi mötte och jag var så oerhört stolt över henne, hon är sååååååå duktig för att vara så liten:P Nu vet jag visserligen inte hur andra hundar är vid 9 mån ålder, jag ahr ju bara Dizzy att jämföra med och ja, dom flesta vet väl hur hon va, min lilla tokiga hund:)

Iallafall så gick vi in på hunddagiset med en sväng, eller vi skulle in en sväng men vi blev i 2 timmar tror jag:O Oj då, men jag trivs där.
Dom tyckte Vilda hade blivit stor och så vacker, det sa dom flera gånger att hon var så vacker och att hon ser så feminim ut, och det gör hon, verkligen. Men däremot tyckte K att Vilda var tjock, IGEN! Så nu får Vilda ta och sluta småäta (ibland storäta) av Dizzy väldigt feta mat, hon har ju hög fetthalt i sin eftersom hon äter så dåligt och går inte lätt upp i vikt. Vilda smygäter ju även på kattmaten, så nu får jag hålla stenkoll på henne.

Och så blev även Vilda halt idag. Hon är riktigt stel i högra bakbenet, tror hon har halkat till. Detta upptäckte jag ju inte heller själv, utan det sa Kenneth åt mig. Suck, det borde jag väl ha sett själv, snacka om att man kände sig som en dålig hundägare...


Så fort min ork är tillbaka så ska jag ut med Dizzy, min stackars lilla gumma som fick stanna hemma, jag har så otroligt dåligt samvete över det:(

Av Sanni - 16 december 2008 23:28

Av Sanni - 14 december 2008 14:17

Jag beundrar alla människor som har en sådan pass bra relation och lydnad med sina hundar att dom kan ha dom lös överallt. Det är en sådan lydnad jag själv vill kunna ha på mina hundar, det är en dröm.
Men att gå med en hund lös efter en väldigt trafikerad väg är bara idioti, även om den är den lydigaste. Man vet faktiskt aldrig vad som kan hända, en hanhunds ägare kanske möter en höglöpande tik och frestelsen blir för stor så han springer över vägen, precis när det kommer en bil, eller så får hundarna för sig något annat. Kanske det kommer ett djur som hunden börjar jaga, trots att den aldrig brukar göra det, men det ligger ju i deras natur att göra sådant.

Man kan ju aldrig veta vad dom tänker på!
Anledningen till varför jag kom och tänka på det här var för att igår när jag var ute med hundarna så möter vi 3 stycken som går efter vägen med en lös hund och dom väljer att gå efter E14, och då pratar vi om en väg där det kommer bilar nästan hela tiden, framförallt lastbilar.
Även om man har en väldigt lydig hund, är det väl inte så svårt att ha den i koppel efter sådana vägar... Att man vågar, det kommer jag inte förstå.


Avslutar dagens blogg med att gratta lill Vilda som blir hela 9 månader idag!!! Min flicka har blivit stor! Kommer en bild senare



Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4 5 6 7
8
9
10
11
12
13 14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30 31
<<< December 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards