sannidizzy

Alla inlägg under juli 2008

Av Sanni - 30 juli 2008 19:05

Idag for vi ju in till djurkliniken för att ge Dizzy abortspruta, samma sak imorron ska vi göra. Dom ska få 2 dagar i rad.

För en spruta som tar typ 10 sekunder att ge, var vi inne 1 h 10 min. Varför? Det ska jag berätta.
Veterinären gick igenom Dizzy som en vanlig typ hälsokontroll och så börjar hon klämma på buken, och där klämmer hon läänge och ser riktigt bekymrad ut och börjar ställa en massa frågor som t.ex när hon bajsade sist, pinkade och ifall hon hade ätit nått hundar inte får äta. Sen så berättar hon att hon känner nånting, att det känns inte som vanligt. Hjärtat for upp i halsgropen på mig, jag höll på att smälla av. Hon går och hämtar en annan veterinär så hon också får känna, ja visst känns det lite onormalt säger dom.
så dom frågar ifall dom får röngta henne, självklart får dom det, så vi går in i röngten rummet och lägger till henne och så. Sedan får vi sitta minst 15 minuter och vänta på vad dom har och säga, under den tiden kommer dom även och ska ta prov på hennes flytningar för det tyckte dom såg konstigt ut med. dom ville kolla allt detta så att det inte var livmoderinflammation min älskling hade.

När det gått ca: 15 minuter kommer hon äntligen och dom tar även tempen på henne, men den var normal.
Och så sätter hon igång och pratar, hon berättar att mjälten är lite större än normalt och så säger hon "Visst var det schäfer i henne" Och då visade sig att schäfrar har lite större mjältar än andra raser, så det var inga problem alls med henne, gissa om jag kunde andas ut. Efter allt detta fick Dizzy till slut sin spruta.


Hon var jättesnäll hon som kollade igenom Dizzy, hon sa att dom inte skulle debitera nå kostnader för allt det där, för hon själv var nyfiken på vad det egentligen var och allt möjligt och att hon ville lära sig mer och så. Så tur för oss och för Dizzy.
Vetr trodde att vi borstade tänderna på Dizzy för att dom var så fina:) Och pälsen tyckte hon var fin med, det tycker alla. den är sååååå mjuk.


Dizzy var underbar där inne, dom tyckte hon var cool, för när vi skulle röngta henne så sövde vi ju inte ner henne utan hon fick vara vaken, och vi fick vända på henne hur vi ville och hon höll på somna:) Och då vände vi henne även på rygg och drog på framben och bakben så hon låg alldeles rak! Ni som har röngtat höfter vet väl hur dom ligger då, den positionen var vi tvugna och lägga Dizzy i, fast hon var vaken, och hon lät oss göra det! Vilken  underbar hund jag har!

Av Sanni - 29 juli 2008 10:33

Kanske ska berätta att jag är hemma igen, kom hem i söndags. Orkar inte skriva allt som hände, men vi var iallafall på utställningen i sollefteå på lördagen då Lisa och Johanna skulle ställa ut leonberger resp. Siberian Husky.

Lisa med leonberger fick HP och BIM! Johanna med sibbe blev BIR, BIG och HP! Grattis till dom!


Idag ska vi åka till djurmagazinet. Ska väga Dizzy och se hur mycket pengar vi måste ta ut tills imorron för abortsprutan. Håll tummarna på att hon fortfarande väger 30 kg. och inte gått upp 1 kilo, då får vi betala ännu mer:P

Känns som det inte kommer gå nå bra på utställningen. Vilda förstår inte vart jag vill att hon ska gå någonstans. OCH med andra hundar i närheten kommer det knappast gå.. HUR SKA DET GÅ???
Just nu önskar jag att jag bara for dit för att titta:S

Av Sanni - 25 juli 2008 07:30

Idag, om en timma åker jag mot sollefteå och stannar över helgen hos kompisar, ska bli himla roligt men jag vet inte hur jag ska klara mig utan mina hundar. Kommer sakna dom nått så enormt. Känns redan tungt att lämna dom. Ska komma hem på måndag.... Hur ska jag klara mig?


Hundarna fick bada tillsammans igår för första gången. Dizzy börja gnälla när vi klev ur bilen och skakade. Stressad av situationen antagligen. Men jäkligt lydig är hon då. Hon gör typ allt jag ber om då, fast hon lägger dock till några skall. Hon kunde gå fram en bit och då ropade jag bara ligg och hon skynda sig att la sig osv. Hon fick inte hoppa i förrän jag var klar eftersom jag också skulle bada.
Och Vilda simmade igår! Igår dög det minsann att hoppa i när Dizzy var med. då jäklar var man modig. Jag förstod väl att hon skulle bli mer fäst vid Dizzy, men jag önskar att det inte vore så. Hon ska jämt gå efter Dizzy. Om jag går ut med Dizzy så står Vilda på altan och gnäller och skäller, bara för att Dizzy har försvunnit... Jag blir faktiskt lite avis, det är mig hon helst ska "sakna". aja, så är det väl.
Men det blir nog ingen mer badning för Dizzy iår, inte om hon stressar upp sig så mycket, fattar inte hur hon kan älska att bada så mycket? Min knäppa hund.

Av Sanni - 24 juli 2008 19:50

Längesedan jag upptaderade, i know:) Men nu Eva så gör jag det.


Hanhunden har varit hit ett par gånger till, trots att ägarna sa att dom skulle hålla honom kopplad. Suck. MEn inga fler parningar har det blivit, vi har haft dörren låst så Dizzy har inte tagit sig ut. Trots att hon hemskt gärna skulle vilja ha gjort det..
Iallafall så ringde jag till djurkliniken på måndagen, vi fick tid för abortspruta onsdag och torsdag nästa vecka. Tydligen så var dom tvugna att ge 2 dar i rad. Och håll tummarna för att Dizzy som vägde 30 kg för några veckor sedan, fortfarande gör det, för om hon väger 31 kg får vi betala 400 kr mer! Får väl ge henne mindre mat i veckan för säkerhetsskull. Hon äter skitbra nu. Eller har gjort det i några månader. Äter allt hon får.


Lite träning har ju älskade DIzzy fått med. Körde igenom lydnads 1;an igår och hon var verkligen på G, på läggande under gång så slängde hon ner sig i backen, matte blev jätteglad. Rutan ska vi fortsätta med också, så fort jag hittar ett sätt som funkar.
"Halta" som jag håller på att försöka lära henne går super det med, 3 steg brukar hon ta nu medan hon håller tassen uppe..
Spår har hon fått gå också, gick super. OCh iförrgår var väl Dizzys bästa dag, för då satte jag på henne en långlina och for till en annan badplats för att bada. Hon njöt riktigt ordentligt kan jag säga, simmade och simmade. Tillslut så fick hon inte simma mer för mig, för hon bara skakade hela tiden så jag band fast henne i ett träd så jag och Sofia kunde fortsätta att bada, då höll Dizzy på gnälla hela tiden, jag förstår henne.

Vilda får mest just nu koppelträning till utställningen, det behövs. Hon är skitduktig på att hålla ögonkontakt med mig medans vi går, men hon springer hela tiden framför mig så jag råkar trampa på henne, då blir hon förbannad, ni ska se henne. Hon har ett jävla temprament.
Vi tränar på fot och att hon ska sätta sig när jag stannar, det går mycket bra kan jag säga. Vilda är väldigt samarbetsvillig och har bra koncentrationsförmåga. Jag är riktigt nöjd med henne


Vilda har ju också fått prövat på att bada, men hon badade inte direkt utan doppade bara tassarna, men nästa gång så kanske hon vågar mer.

Sedan måste jag bara påpeka en sak. Det är en del som lämnat kommentarer i min gästbok som jag har raderat. Jag vet inte om det är samma person eller ifall det är olika. Men jag har fått dom ända sedan Vilda kom skulle jag tro. För på hennes sida står det att jag ska tävla med henne i lydnad och bruks och detta har tydligen retat upp visa då jag har en till hund som jag inte ska tävla med. Då tror dom tydligen att jag skiter i Dizzy och inte aktiverar henne eller nånting bara för att jag inte tävlar med henne. En skrev någonting om "varför bryr du dig bara om din nya hund, varför tävlar du inte med den andra och tränar den för? Bara för att det är en blandras?" m.m skrev dom.
Och dom har då tydligen inte läst min blogg.
Anledningen till varför jag inte tävlar med Dizzy är för att hennes koncentrationsförmåga är inte den bästa på nya ställen och hon lyssnar för det mesta inte alls utan bara intresserar sig för omgivningen, och hur skulle det se ut på en tävling? OCh så har jag inte just nu över 400 kr på att lägga ner på tävlingslicense till henne just nu heller. Att hon är blandras har ingen betydelse för mig, visst, det är Vilda jag ska tävla med, men det betyder itne att jag inte tränar Dizzy. Trots att hon är blandras så behöver hon ju lika mycket som alla andra hundar, det fattar väl vem som helst?
Jag tränar Dizzy i lydnad, freestyle, agility, drag och spår. Det är mer än vad många gör med sina hundar! Det finns många som bara intresserar sig för en grej.

Nu hoppas jag att dom som lämnar dom där kommentarerna läser detta så förstår dom att Dizzy visst får sin träning m.m Att jag har skaffat en till hund gör ingen skillnad, verkligen inte.


Ciao


Av Sanni - 19 juli 2008 11:43

Igårkväll kom det in en  gammal schäferhund på våran tomt, han sprang omkring och luktade överallt, eftersom han kände att Dizzy löper. Vi har dörren öppen, men grinden stängd så hundarna bara fick vara på altan, men tror ni inte att Dizzy lyckades öppna grinden och springa efter hanen??
Till skogs sprang dom och jag och Sofia skyndade oss efter. Hittade dom efter 10 min och då hade dom parat sig och satt fast i varandra. Det tog ca 15 minuter innan det hela var klart. Sofia hade då hittat ägarna, men dom sa inte så mycket förutom att hunden nu skulle få vara kopplad.

Imorse hände det igen, fast denna gång var Dizzy inomhus och både dörren och grinden stängd. Men schäfern kom på våran gård och Dizzy öppnade både dörren OCH grinden och stack efter honom. Fast den här gången så sprang dom inte lika långt, utan var bara i skogsbrynet typ. Såklart hade dom gjort samma sak igen. Denna gång tog det längre, över 20 minuter. Vi kopplade båda hundarna och gick hem med Dizzy och gick sedan hem med schäfern, han var helt slut. Orkade knappt gå stackarn. som tur är var det inte så himla långt.

Vi ska såklart inte låta henne valpa, utan hon ska få en abortspruta. Hanhundsägarna ska stå för halva kostnaden... Få ringa till vetten på måndag


Av Sanni - 14 juli 2008 09:25

Ja, det blev så att jag anmälde mig till collieutställningen i Timrå, det började med att jag skulle skicka ett mail till en av dom som har hand om det och fråga vart i Timrå det var, då frågade hon inte ifall jag ville ställa ut, gjorde ingenting ifall betalningen kom lite senare.... Så nu är jag anmäld, haha. Gud, hur ska det gå? Får träna, träna, träna och återigen träna. Kommer säkert vara lika nervös som jag var när Dizzy ställdes ut. LÄSKIGT!


Dizzys nya trix går sådär, för att hon har helt plötsligt glömt bort att man kan lyfta på baktassen och hålla den kvar där, så jag börjar från ruta 1 igen.. Men men.
Igår när vi gick på kvällspromenaden glömde jag såklart bort att ta på mig myggmedel, så en timma i skogen gav MÅNGA myggbet. ojojoj.

Av Sanni - 13 juli 2008 13:20

Jag håller på att försöka lära Dizzy ett nytt trix, "halta". Då ska hon lyfta på baktassen och hålla upp den samtidigt som hon går med dom andra så det ser ut som hon haltar, önska mig lycka till. Tid kommer det ta, men det gör inget.


Lilla Vilda är superduktig på att hålla ögonkontakt med mig, tränade att springa lite med henne förut i koppel på vänster sida och det gick kanon, snyggt sprang hon och med ögonkontakt HELA tiden:) *jublar*



Av Sanni - 11 juli 2008 10:02

Imorse när jag kom in så låg resultaten på röngten för Dizzy på bordet, jag bara slet upp det, ville inte vänta och resultated blev:

HD/A, AD/ua


Fan vad jag blev lycklig

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29 30
31
<<< Juli 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards